Ο Λιούις Χάμιλτον και η Mercedes ήταν οι μεγάλοι θριαμβευτές του ιταλικού Γκραν Πρι κερδίζοντας με εμφατικό τρόπο τη Ferrari μέσα στην «έδρα» της. Μπορεί η Scuderia να ήταν το φαβορί για τη νίκη μετά το επιβλητικό 1-2 που έκανε στις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου, ο Χάμιλτον όμως και τα «Ασημένια Βέλη», είχαν άλλη άποψη για τη μέρα του αγώνα.

Στην 4η μόλις στροφή μετά την εκκίνηση, ο Βρετανός πιλότος έβαλε το ρύγχος της Mercedes μπροστά από αυτό της Ferrari, περνώντας τον Σεμπάστιαν Φέτελ από την εξωτερική. Ο Γερμανός πιλότος της Scuderia έμεινε στη γραμμή του, χώρος όμως για να βγουν και οι δύο αλώβητοι από την στροφή δεν υπήρχε. Τα δύο μονοθέσια συγκρούστηκαν, ο Φέτελ έκανε τετ-α-κε πέφτοντας στην τελευταία θέση και ο Χάμιλτον συνέχισε κυνηγώντας τον πρωτοπόρο Κίμι Ράικονεν.

Αφού άντεξε στην πίεση του Χάμιλτον, ο Ράικονεν μπήκε πρώτος στα πιτ με τον Βρετανό να ακολουθεί οχτώ γύρους μετά. Ο αγώνας κρίθηκε ουσιαστικά όταν ο Ράικονεν βγήκε από τα πιτ πίσω από τη δεύτερη Mercedes του Βάλτερι Μπότας. Ο έτερος Φινλανδός των «Ασημένιων Βελών», έκανε το τέλειο σκριν, καθυστερώντας τον Ράικονεν και ρίχνοντάς τον σταδιακά στα νύχια του Χάμιλτον που είχε πιο φρέσκα ελαστικά. Με τα λάστιχά του φθαρμένα από την προσπάθεια να περάσει τον Μπότας, ο Ράικονεν δεν μπόρεσε να αντισταθεί στην επίθεση του Χάμιλτον, ο οποίος οχτώ γύρους πριν από το τέλος πήρε την πρωτιά, πετυχαίνοντας μια πολύ σημαντική νίκη τόσο από βαθμολογικής όσο και από ψυχολογικής πλευράς.

Ήταν η 5η συνεχόμενη νίκη της Mercedes και 5η νίκη συνολικά του Χάμιλτον στη Μόντσα, επίδοση που ισοφαρίζει αυτήν του μεγάλου Μίκαελ Σουμάχερ στη συγκεκριμένη πίστα.

Ο Ράικονεν έφερε τελικά το μονοθέσιό του στη δεύτερη θέση πετυχαίνοντας το 100ο πόντιουμ της καριέρας του, με τον Μαξ Φερστάπεν να ακολουθεί στην 3η, προτού μια ποινή 5 δευτερολέπτων – καθώς θεωρήθηκε υπαίτιος της σύγκρουσης με τον Μπότας – τον ρίξει στην 5η θέση, πίσω και από τον Φέτελ, που τερμάτισε τελικά 4ος. Έτσι, ο Γερμανός πιλότος της Ferrari έφυγε από τη Μόντσα με μια διαφορά 30 βαθμών από τον Χάμιλτον, τη στιγμή που αυτή θα μπορούσε να είχε μειωθεί στους δέκα.

Ωστόσο, με επτά ακόμη αγώνες να απομένουν για το τέλος του πρωταθλήματος και 175 διαθέσιμους βαθμούς, όλα είναι πιθανά.

Επόμενο ραντεβού, στις 16 Σεπτεμβρίου, για το νυχτερινό Γκραν Πρι στους δρόμους της Σιγκαπούρης.